Jos haluat nähdä täysin erilaista ja hätkähdyttävää lasitaidetta kannattaa suunnaksi ottaa Suomen lasimuseo Riihimäellä! Lokakuun 7.päivänä avattiin maailmankuulun puolalaisen taiteilija Marta Klonowskan (s.1964) lasiveistosten "Liikahduksia / Duchruchu" -näyttely, joka päättyy vasta 31.joulukuuta. Vielä ehtii siis oikein hyvin ihailemaan lasitaidetta, jonka idea on aikoinaan lähtenyt liikkeelle taiteilijan työhuoneella rikkoutuneesta lasipullosta. Se mitä taiteilija on tehnyt rikkoutuneista lasinkappaleista on aivan käsittämättömän kaunista ja erilaista. Suomen lasimuseon näyttelysalissa on esillä tuhansista värikkäistä lasinpaloista koottuja, todella elävän tuntuisia koiria, kaloja ja demoneja. Näyttelysalista on löytyy 15 värikästä Klonowskan eläinhahmoa.
Mielenkiintoista on myös se, että lasinsirpaleista ja lasin kappaleista koostuvat veistokset ovat saaneet inspiraationsa vanhan taiteen teoksista. Näyttelyssä onkin esillä kuvia saksalaisen Albrecht Dürerin (1471-1528) ja espanjalaisen Francisco de Goyan (1746-1828) maalauksista sekä saksalais-hollantilaisen Albertus Seban (1665-1736) piirroksista. Veistosten lisäksi näyttelyssä on esillä Martan Klonowskan omia luonnoksia ja toteutustekniikkaa havainnollistavia työvaiheita. Ehdottomasti kannattaa katsoa myös muutaman minuutin video taiteilijasta näyttelysalissa.
On käsittämätöntä miten Klonowskan on saanut vangittua esimerkiksi kingcharlesinspanielin pienen, iloisen olemuksen lasiveistokseen, joka tuo hyvin esille rodun aatelisen syntyperän. Pienet spanielit olivat Euroopan hoveissa suuressa suosiossa erityisesti hovinaisten seuralaisina ja lämmittäjinä. Asumukset olivat talvella kylmiä joten pienet koira lämmittivät mukavasti emäntäänsä tai isäntäänsä vuoteessa. Näyttelyn spanielin lasista turkkia ei kuitenkaan voi silittää vaikka kauempaa katsoessa se näyttääkin ihanan pehmeältä. Lähempi tarkastelu kuitenkin osoittaa, että pehmeä turkki onkin terävästä lasista tehtyä eli sitä ei todellakaan tee mieli kosketella.
Marta Klonowska on ensin opiskellut taidetta omassa kotimaassaan Puolassa ja myöhemmin jatkanut opintojaan vielä Saksan Düsseldorfissa. Hänen taidokkaista piirustuksista ja maalauksista näkee, että hän on saanut hyvin klassisen koulutuksen. Klonowska on jännästi poiminut vanhoista 1500- ja 1700-luvun maalaustaiteesta tauluihin maalatut koirat omiin töihinsä. Koirat muotokuvissa ovat aikoinaan kertoneet valtaapitävien arvostuksesta ja asemasta yhteiskunnassa. Naisista maalatuissa muotokuvissa koira tehtävä on ollut viestiä uskollisuutta. Marta Klonowska nostaa nyt omissa töissään koirat päärooliin. Siksi Frascisco de Goyan herttuatar Maria de Silvasta on esillä vain kengät Suomen lasimuseossa.
Kulkiessani näyttelyssä mietin sitä miten taidokkaasti Marta Klonowskan on saanut eläinhahmoihin näkymään niiden liikkeen. Hän kertoi videolla piirtävänsä paljon etsiessään työhön juuri sitä oikeaa muotoa. Ensimmäiset lasiset koirahahmot ovat syntyneet jo 2000-luvun alkupuolella. Minua alkoi myös kiinnostamaan miten ihmeessä nämä työt oikein on rakennettu. Isojen teosten - kuten vaikka juuri Riihimäelle tehdyn valtavan käärmeen - ydin on hitsattua terästankoa. Seuraavaksi taiteilija virittää kanaverkkoa, jonka päälle tulee silikonia ja viimeiseksi silikoniin asetellaan itse lasinpalat. Isosta käärmetyöstä näkee hyvin myös muuta rakennetta. Isot työt ovat myös painavia.
Miten upeita ja miten paljon työtä noiden suunnittelussa ja toteuttamisessa on ollut! Mietin myös sitä miten monta haavaa taiteilija on sormiinsa saanut noita värkätessään :)
VastaaPoistaMukavaa alkavaa viikonloppua sinulle!<3
Varmasti lasiveistoksen valmistamiseen on mennyt aikaa koska aiemmin taiteilija on itse tehnyt myös metallikehyksen lasiveistoksen sisällä. Nyt se homma on ulkoistettu ei taiteilija pystyy keskittymään lasiin kokonaisvaltaisesti. Voi olla, että ainakin aluksi on voinut tulla haavoja mutta kaikkeen tottuu ja kun siitä tulee rutiinia ei tule ehkä haavojakaan.
PoistaKivaa viikonloppua Kristiina ♥