helmikuuta 08, 2023

Huikea Collection Kakkonen on nähtävillä nyt Espoon modernin taiteen museo Emmassa

Teokset vasemmalta oikealle Gunnel Nyman, Friedl Holzer-Kjellberg ja Markku Salo.

Espoon modernin taiteen museo EMMAssa avautui jo marraskuussa 2022 aivan huikea kokoelmanäyttely Collection Kakkonen. Ennen joulua minua jo kovasti poltteli päästä katsomaan tätä valtavaa suomalaista keramiikka- ja lasitaidekokoelmaa modernismista nykypäivään. Koska joulukuu oli täynnä kaikkea kiireiseen joulusesonkiin liittyvää ei aikani antanut myöden taiteen kokemiselle sekä näkemiselle. Onneksi nyt olen korjannut asian! Kävin ottamassa EMMAn näyttelyn haltuun viikonloppuna ja niin näytti tehneen moni muukin taiteennälkäinen. En muista koskaan nähneeni niin paljon ihmisiä WeeGeen-talon museotiloissa Tapiolassa. 

"Esillä on sekä taide-esineitä että rajattuja sarjoja. Näyttelyssä voi tutustua niin suomalaisen taideteollisuuden helmiin, muotoilun klassikoihin ja harvinaisuuksiin kuin muotoilun raja-aitoja ravisteleviin taideteoksiin."




Keraamikko Toini Muonan jäämistön hankkiminen oli alkusysäys Collection Kakkosen synnylle ja laajamittaiselle suomalaiselle keramiikka- ja lasitaiteen keräilylle. Taustalla näkyvästä turkoosista reliefikoristeisesta uurnasta (1933) löytyy tästä parempi kuva eli esine oli esillä myös Riihimäen Milanon ihme -näyttelyssä. Äärimmäisen kaunis esine! 

Toini Muonan häränverilasitteiset vadit 1940-luvulta ovat puhuttelevia jo värinsä puolesta. 

Ruotsalaisen Tyra Lundgrenin töitä kuuluu myös Collection Kakkosen kokoelmiin. Lundgren teki töitä myös Arabian ja Riihimäen Lasin kanssa. Lundgrenin töitä oli Milanon triennaalissa 1933 ja Pariisin maailmannäyttelyssä 1937. Kasvoreliefeillä on hyvin intensiivinen katse. 

Kauppaneuvos, taide- ja designkeräilijä Kyösti Kakkonen aloitti jo yli 30 vuotta sitten kartuttamaan kokoelmaansa. Yhtenä motiivina Kakkosella on ollut se, että suomalainen kulttuuriperintö tullaan säilyttämään myös jatkossa kotimaassa. Taidekeräilijä onkin hankkinut useita jo Suomen rajojen ulkopuolelle siirtyneitä taidehistoriallisesti merkittäviä teoksia takaisin. Muistan, että jo syksyllä 2020 uutisointiin isosti, että Espoon kaupunki, EMMA-museo ja Kyösti Kakkonen ovat solmineet pitkäaikaisen yhteistyösopimuksen Collection Kakkosen esille saattamisesta. Ja samalla lupailtiin ensimmäistä näyttely museoon syksyllä 2022. 

Kokoelmassa on myös jugendmaista Iris-keramiikka kaartuvin muodoin ja tyylitellyin luonnonaihein. Punasavesta Porvoossa tehdyt esineet ovat Alfred William Finchin tekemiä. Vaikka Iris-keramiikka tehtiin vain 1897-1902 sai tehtaan tuotanto suurta huomiota Pariisin maailmannäyttelyssä (1900) ja ympäri maailmaa. 

Lasitaiteilija Helena Tynellin veistoksellisen värikkäät Polar-sarja Revontuli lasiesineet hehkuivat. Tynell oli naimisissa valaisinsuunnittelija Paavo Tynellin kanssa ja legendaarinen Aurinko-pullo on Helenan suunnittelema.

Lasitaiteilija Gunnel Nyman kuoli vain 39-vuotiaana mutta eläissään hän ehti tehdä upeaa lasitaidetta kuten nämä Collection Kakkosen Sipuli ja kaksi maljakkoa vuodelta 1947. 

Muotoilija Kaj Franck teki urallaan sekä keramiikkaa että lasia. Hän karsi käyttöesineistä - esim. Kilta-sarja (myöh. Teema) kaiken turhan pois ja ylimääräisen pois sekä oli myös ensimmäinen kierrätyksen puolestapuhuja Suomessa. Franck teki myös ainulaatuisen rohkeita taidelasi- ja uniikkiesineitä, joita on esillä Emmassa. 


Markku Salon Amazonas (1.kuva) ja Huvimaja (2.kuva) ovat uusimpia hankintoja vuodelta 2022 Collection Kakkosen kokoelmiin. Molemmat työt Salo on tehnyt 1990-luvun alussa ja viime vuonna niitä "varovasti restauroitiin". Amazonas ottaa kantaa Amazonin alueen sademetsien tuhoutumiseen. Huvimaja puolestaan kutsuu astumaan sisälle tutustumaan ekosysteemiin. Vaikuttavia töitä! 

Lasiartesaani Alma Jantusen Lasisirkuksen taidelasi on uudempaan tuotantoa Collection Kakkosessa. Hyvän mielen töitä minun mielestäni ja ihanan värikkäitä myös.

Suunnitelmat toteutuivat ja Kakkosen kokoelman esillepanoa varten Näyttelykeskus WeeGeessä on rakennettu ihan uusi oma tilansa, jossa teokset pääsevät oikeuksiinsa parhaalla mahdollisella tavalla 1.kerroksessa. Uusi näyttelytila on kooltaan peräti 1000m2 ja isojen, seinänkokoisten ikkunoiden kautta luonnonvaloa pääsee tilaan valtavasti. Pihalla seisoo Matti Suurosen 1968 suunnittelema oman aikansa visio, utopistisen muovinen Futuro-talo. Tästä voit kurkistaa enemmän tuon ufonmuotoisen talon tarinaa kun i vierailin siellä kesällä 2015.

Keramiikkataiteilija ja muotoilija Heini Riitahuhdan töissä on minusta yhtymäkohtia Birger Kaipiaisen töihin. Molemmat ovat hyvin värikkäitä ja sadunomaisia keramiikassaan. Riitahuhdan Hexagon-reliefit ovat myös äärimmäisen omaperäisiä.

Kim Simonssonin työ Nukkuva, lukeva sammaltyttö on vuoden 2022 hankinta Collection Kakkoseen.

Kakkosen kokoelma on todella mittava koostuen yli 40 taiteilijan teoksista ja kaikkiaan siihen kuluu yli 10.000 esinettä, joista noin viidesosa on lainattu pitkäaikaisesti EMMAan. Kyösti Kakkonen on deponoinut kokoelmansa Espoon modernin taiteen museoon mikä tarkoittaa sitä, että teokset tallennetaan museoon mutta niiden omistusoikeus säilyy edelleen Kakkosella. Teosten käyttöoikeus on museolla joten deponointi on tavallaan kuin pitkäaikainen laina. Teokset ovat myös suuren yleisön nähtävänä mikä on upea juttu koska taiteesta voivat näin nauttia monet.

Michael Schilkinin eläinveistokset ovat kauniita ja hyvin eläviä. En ole nähnyt aiemmin näin suuria veistoksia vaan ainoastaan pieniä eläinfiguureja. Venäjältä Suomeen tullut Schilkin toimi päivisin kuorma-autonkuljettaja ja opiskeli iltaisin Ateneumin iltakoulussa, josta hänet löydettiin Arabialle tekemään keramiikkaa. 

Arkkitehti Aino Marsio-Aallon vuonna 1932 suunnittelema Aino Aalto -lasi on edelleen Iittalan tuotannossa. Kaunis meripihkanvärinen sävy esillä olevissa lasiesineissä ja karahvi myös kaunis.

Alvar Aallon ja Aino Marsio-Aallon suunnittelemia Savoy -maljakkoja Collection Kakkosen kokoelmassa eri väreissä. Alun perin kutsukilpailuun 1936 suunniteltu maljakko esiteltiin vuotta myöhemmin Pariisin maailmannäyttelyssä ja loppu onkin sitten historiaa. Alun perin Savoy maljakon suunnitelman työnimenä oli Eskomåkvinnans skinnbyxa, eskimonaisen nahkahousut. 

Kokkosen laajasta kokoelmasta on EMMAan valikoitunut pitkäaikaislainaa 1300 esinettä ja niistä on nyt esillä Collection Kakkonen näyttelyssä noin puolet. Odotan innolla loppujen esineiden tiimoilta tehtyä näyttelykokonaisuutta.  Näyttelyn on kuratoinnut EMMAn amanuenssi Aura Vilkuna. Näyttelyarkkitehtuurista on vastannut suunnittelutoimisto Aivan. Vaikka tilassa oli paljon ihmisiä tilaan ei syntynyt pullonkauloja vaan jokainen sai omassa rauhassaan katsella teoksia. 

Keraamikko Kristiina Riskan käsinrakennetut, suuret teokset edustavat Collection Kakkosessa uudempaa, kansainvälisesti tunnustettua tekijäpolvea. 

Keraamikko Annikki Hovisaarella on ollut oma keraaminen ilmaisu. Karkeasta samottipitoisesta savesta dreijatut ja käsin rakennetut vadit, maljakot ja pullot erottuvat massasta. 

Kokoelman aikajana on modernismin ajasta nykyaikaan eli reilut sata vuotta. Vanhimmat esineet ovat jo sieltä 1800-luvun viimeiseltä vuosikymmeneltä kun uusimmat taas ihan lähivuosina tehtyjä. Vanhojen esineiden joukossa näin paljon tuttuja töitä, joihin olin tutustunut jo Riihimäen lasimuseossa 2021 vuonna olleessa "Milanon ihme-näyttelyssä"

Gerda Thesleff oli taidemaalari Ellen Thesleffin sisar. Gerda toimi sisarensa taloudenhoitajana ja he matkustelivat paljon yhdessä. Gerda oli opiskellut Atenuemissa 1900-luvun alussa ja hänen töissään näkyy taidepiireissä liikkuminen ja välimerellisissä maisemissa matkustaminen kuten kuvan vuonna 1914 tehdyssä maljakossa. 

Birger Kaipiaisen lautasia täynnä oleva seinä oli mykistävä. Sitä olisi voinut tuijottaa vaikka kuinka kauan. Samoin vitriinissä ollut Kaipiaisen Helmilintu (Kuovi) oli näyttävästi esillä aikoinaan Milanon triennaalissa 1960 ja se palkittiin siellä Grand Prix'llä. Ei siis ihme, että minulla on Kaipaisen Paratiisi -astiasto koska hänen muotokielensä sekä värikkyys puhuttelevat.  




Birger Kaipiaisen työt ovat aina puhutelleet minua. Luonto on läsnä hänen töissään - kukat, erityisesti orvokit, sudenkorennot, hedelmät, marjat ja linnut ovat kauniita. Naishahmoista puhumattakaan. 

Kyösti Kakkosen pitkäjänteinen työn tulokset ovat nyt nähtävillä EMMAssa ja ehdottomasti suosittelen lämpimästi tämän tyylikkään sekä värikylläisen näyttelyn haltuun ottamista.

EMMA - Espoon modernin taiteen museo, Näyttelykeskus WeeGeee, Ahertajantie 5, Tapiola Espoo. Museokorttikohde. Avoinna ti-su - tarkemmat aukioloajat ja ilmaisillat löytyvät tästä.  












8 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen postaus! Minulta on jäänyt kokonaan huomaamatta collection Kakkonen. Jospa vaan ehtisin käymään. Minua kiinnostaa erityisesti lasi.

    Kivaa viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei hätää vaikka et ole huomannut vielä tätä näyttely koska se on toistaiseksi esillä EMMAssa joten ehdit sinne ihan hyvin myöhemminkin. Ihmisiäkin voi silloin olla viikonloppuisin vähän vähemmän. Kotimainen taidelasi on ollut aikoinaan ihan huikea. Kivaa loppuviikkoa Rva Kepponen ♥

      Poista
  2. Lasitaide on ehkä eniten lähellä minun sydäntäni. Lasisirkus teokset ovat ihanan leikkisiä, tykkään!
    Kivaa viikonloppua sinulle Marjo <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomalainen lasitaide on kyllä huikea. Itse on hurahtanut 50-luvun taidelasiin. Lasisirkuksen työt olivat iloisen mielen tuovia ja hauskoja. Kivaa loppuviikkoa Outi ♥

      Poista
  3. Turun taidemuseossa oli taannoin Birger Kaipiaisen näyttely. Suurin osa siellä olevista taideteoksista oli Kyösti Kakkosen Kakkosen kokoelmista. Se oli myös upea näyttely. On hienoa, että Kyösti Kakkonen on tehnyt tällaisen keräystyön muun elämäntyönsä ohella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua harmittaa etten ehtinyt tulla katsomaan Birger Kaipiaisen näyttelyä 18.9.2020–17.1.2021. Kyösti Kakkosella on huikea kokoelma Kaipiaisen töitä ja tuolla EMMAssa tuo lautasseinä oli aivan huikea kaunis. Todella upea ele ja panostus Kakkoselta kotiuttaa jo ulkomaille päätyneitä suomalaisia mestariteoksia takaisin kotimaahansa.

      Poista
  4. Leena- Lennu /Naantali27. helmikuuta 2023 klo 11.42

    Upea esittely ! Kävin katsomassa Emmassa näyttelyn, mutta tämä artikkeli kuvineen valaisi lisää..Kiitos !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi ja pahoittelut pitkästä vastausajasta. Aina näistä kommenteista ei tule tietoja jostain syystä. Kiva juttu, että ehdit jo vierailla Emman näyttelyssä ja pystyin antamaan jotain lisätietoa itse myös näyttelykokemukseesi.

      Hyvää alkanutta kesäkuuta ja kesää!

      Poista