Jos jouluhössötys alkaa tulla jo korvista ulos kehotan piipahtamaan Ateneumin huikeassa Helene Schjerfbeck näyttelyssä "Maailmalta löysin itseni". Kävin itse avajaishulinoissa jo 14.marraskuuta ja ihan varmasti olen vielä menossa toisenkin kerran. Schjerfbeckin työt ovat aina olleet itselleni tärkeitä. Helene Schjerfbeck on ehdottomasti kautta aikojen Suomen menestynein naistaiteilija. Myös hänen elämänkaarensa on koskettava ja ehkä poikkeuksellinenkin tuon ajan naiselle. Schjerfbeck ei koskaan avioitunut, perustanut perhettä eikä hankkinut lapsia. Hän oli koko uransa taidemaalari eikä asettunut perinteiseen naisen kotirooliin.
"Näyttely kertoo, kuinka Helene Schjerfbeckistä tuli Helene – kuinka lahjakkaasta oppilaasta kasvoi yksi historiamme vaikuttavimmista taiteilijoista. Näyttely keskittyy erityisesti Schjerfbeckin matkavuosiin Pariisissa, Pohjois-Ranskan Pont-Avenissa, Italian Fiesolessa sekä Iso-Britannian St Ivesissa 1800-luvun lopussa." Ateneumin näyttelyesittely
Helene Schjerfbeck, Äiti ja lapsi 1886, öljy
Helene Schjerfbeckin (1862-1946) näyttely oli esillä Lontoon Kuninkaallisessa taideakatemiassa (Royal Academy of Arts) 27.10.2019 saakka. Näyttely oli ensimmäinen kattava katsaus Schjerfbeckin tuotantoon Isossa-Britanniassa. Nyt Ateneumissa esillä oleva näyttely on yli puolet laajempi kokonaisuus. Näyttelyn on kuratoinnut intendentti Anna-Maria von Bonsdorff. Näyttelyn ripustus ja erityisesti väriseinät miellyttivät minua.
Helene Schjerfbeck, Einar Reuter (Ruskea harjoitelma) 1915-1918, öljy
Helene Schjerfbeckin isä Svante Schjerfbeck toimi rautateillä konttoripäällikkönä ja äiti Olga o.s. Printz oli nimismiehen tytär Länsi-Uudeltamaalta. Lapsia perheeseen syntyi viisi mutta ainoastaan Helene ja Magnus-veli elivät varhaislapsuutta pidemmälle. Perhe asui ihan Helsingin ydinkeskustassa. Helene kaatui lapsena 1866 portaikossa ja hänen vasen lonkkansa murtui, minkä takia hän ontui koko loppuelämänsä.
Helene Schjerfbeck 1890-luvulla
Helene Schjerfbeckin maalauksessa Tanssiaiskengät 1882 hän on käyttänyt mallina 10-vuotiasta serkkuaan Esther Lupanderia sovittamassa uusia tanssiaiskenkiään. Schjerfbeck teki taulusta myös pelkistetymmän version vuonna 1939. Tanssiaiskenkiä on usein kuvailtu omaelämänkerrallisesta näkökulmasta kuten Schjerfbeckin taidetta muutenkin. Hänen oma lonkkavammansa haittasi häntä jo lapsena ja se esti myös tanssimisen myöhemmin.
Helene Schjerfbeck, Tanssiaiskengät 1882, öljy
Helene Schjerfbeck myös opetti Ateneumissa kymmenen vuotta mutta koska opettajan työ vei liikaa aikaa hän jätti keväällä 1902 ja muutti Hyvinkäälle äitinsä kanssa. Samoihin aikoihin muitakin taiteilijoita siirtyi pois Helsingistä ja syntyi mm. Tuusulanjärven taiteilijayhteisö.
Helene Schjerfbeck, Tytön muotokuva (St. Ives) n.1887, öljy
Helene Schjerfbeck, Toipilas 1888, öljy
Helene Schjerfbeck kehittyi vähitellen kohti pelkistettyjä sisäistä elämää luotaavia henkilökuvia ja asetelmia. Taiteelliset pyrkimykset selkiytyivät oman tilan ja ajan myötä. Maalauksiin tuli askeettinen värimaailma, mustat ja maanvärien himmeät sävyt alkoivat hallita maalauksia. Schjerfbeck käytti omaa äitiään mallinaan paljon näihin aikoihin istumassa tai lukemassa.
Helene Schjerfbeck, Ompelijatar (Työläisnainen) 1905, öljy
Helene Schjerfbeck, Tyttö hiekkakuopassa n.1912, tempera
Helene Schjerfbeck muutti Tammisaareen 1925 kun hänen äitinsä oli kuollut kaksi vuotta aiemmin. Schjerfbeck oli jo Pariisin vuosien aikana ollut kiinnostunut muodista ja vaatteista. Iän myötä hänen kiinnostuksensa vain lisääntyi ja hän oli tarkka myös omasta pukeutumisestaan. Tammisaaressa Schjerfbeck käytti malleinaan lähipiirin muodikkaita naisia, joiden pukeutuminen ilmaisi modernia elämäntapaa. Muistan lukeneeni näyttelyssä, että hän olisi tilannut itselleen myös ranskalaisia muotilehtiä.
Helene Schjerfbeck, Hjördis 1934, öljy
Näyttelyn selkeästi vaikuttavin huone koostuu omakuvista, joita on yhteensä 16. Schjerfbeckin maalaamat omakuvat ovat ajanjaksolta 1884-1945. Helene Schjerfbeck on ollut kaunis nainen nuoruudessaan lonkkaviastaan huolimatta. Viimeisissä hyvin pelkistetyissä omakuvissa katsoo jo elämää nähnyt nainen, joka on enää varjo entisestä. Oma äitini sanoi, että Schjerfbeckin viimeisissä omakuvissa "näkyy jo lähestyvä kuolema kasvoilta".
Helene Schjerfbeck, Omakuva 1913-1926, hiili, vesiväri ja öljy
Helene Schjerfbeck, Mustataustainen omakuva 1915, öljy
Helene Schjerfbeck, Omakuva paletteineen I 1937, tempera ja öljy
Helene Schjerfbeckin ura kesti yli 70 vuotta. Alun hillityn realismin ja impressionististen vaikutteiden kautta hän siirtyi kohti naturalismia ja tyyliteltyä modernismia. Loppuvaiheessa hänen tuotantonsa oli pelkistettyä ja siinä oli abstraktisia piirteitä. Hän teki myös asetelmia.
Muistan aiemmin lukeeni, että Helene Schjerfbeck olisi nuoruudessaan ollut kihloissa ruotsalaisen taidemaalarin kanssa Ranskan aikoina. Kihlaus oli kuitenkin purkautunut kun sulhasen sukulaiset epäilivät Schjerfbecin ontumisen johtuvan keuhkotaudista. Ateneumin näyttelyssä kerrotaan seuraavasti "Taidekauppias Gösta Stenman ja metsänhoitaja, taidemaalari Einar Reuter kuuluivat elämän tärkeisiin henkilöihin. He tukijat taiteilijaa monin tavoin."
Näyttelyn ajan 26.1.2020 saakka löytyy kolmannesta kerroksesta myös Café Ateneum, jossa voi nauttia suolaista ja makeaa purtavaa mm. Helene-leivoksia. Kahvila on suunniteltu yhteistyössä Antiikkiliike Risto Muurin ja Järvenpään Kukkatalon kanssa.
Joululahjavinkki vielä lopuksi! Ostamalla Museokortin joululahjaksi annat lahjansaajalle pääsylipun yli 300 museoon Ahvenanmaalta Inariin. Itselläni on ollut Museokortti vuosia ja käyttämällä sitä säästän myös rahaa koska olen innokas museoissa kävijä.
Tykkään noista tauluista jotka on maalattu 1800-luvulla. Ne ovat aivan ihania. Mutta sitten kaikki nuo myöhemmät omakuvat ovat minuun makuuni liian rajuja enkä tykkää ollenkaan. Mielestäni ovat suorastaan kammottavia.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Kristiina. Et ole ainoa, joka kokee loppupuolen pelkistetyt työt noin.
PoistaHelene Schjerfbeck kaari taiteilija on minusta taas huikea. Itse pidän hänen töistään useilta eri aikakausilta ja myös "noista rajummista".
Näen Schjerfbeckin ja aiemmin tänä vuonna Ateneumissa olleen Frantisek Kupkan näyttelyissä sekä myös kehityskaaressa yhtäläisyyksiä. Schjerfbeck (s.1862) ja Kupka (s.1871) ovat lähes samanikäisiä ja he aloittivat maalaamaan perinteisiä muotokuvia. Kupka (k.1957) päätyy täysin abraktioon ennen kuolemaan, Scherfbeckin (k.1946) taide puolestaan pelkistyy ja siinä on myös absraktisia piirteitä. He myös kuolevat lähes samanikäisinä - Helene oli 84 ja Frantisek 86.
Tästä löytyy linkki Kupkan näyttelyyn
https://styleheaven-marjorie.blogspot.com/2019/02/ateneumin-frantisek-kupka-nayttely-on.html
Aina tykännyt näistä ja Toipilas on ihan lemppari ja ollut jotenkin nuoresta asti. Ihana taulu. <3
VastaaPoistaKivaa uutta viikkoa Marjo. <3
Kiitos Tiia! Suosittelen jos suinkin vain ehdit piipahtamaan Ateneumissa sillä Schjerfbeckin taide kyllä sykähdyttää. Onneksi näyttely on vielä melkein tammikuun loppuun.
PoistaMukavaa viikkoa Tiia <3
Vinkiksi, että ensi vuoden puolella tulee elokuva Helene, jossa Laura Birn on pääroolissa. Taitaa nimenomaan kertoa tästä upeasta taiteilijasta!
VastaaPoistaTiedän Outi ja minä niin odotan tätä leffaa. Laura Birn kertoo Ateuneumim sivuilla kuinka häntä joka aamu maskeerattiin ja puettiin Heleneksi. Birn oli myös seurannut "oikeaa taidemaalaria" päästäkseen Schjerfbeckin rooliin. Elokuva kertoo vuosista 1915–1923 ja se valottaa myös Schjerfbeckin suhdetta Einar Reuteriin.
PoistaKivaa uutta viikkoa <3
Oken menossa Atskiin tammikuussa katsomaan Teatteri Jurkan samannimisen näytelmän,joka kertoo yaiteilijan tarinan. Samalla kierrän näyttelyn 😊
VastaaPoistaMukavaa joulunalusaikaa Marjo! ❤️
Aina noita kirjoitusvirheitä, kun näpyttelee puhelimella 🙄
PoistaUpea juttu! Minua harmittaa etten ehtinyt katsomaan näytelmään Teatteri Jurkkaan kun sitä esitettiin siellä. Kati Outinen on loistava Helene Schjerfbeck. Uskon, että vaikutut näyttelystä jos kierrät sen vielä nähtyäsi monologin.
PoistaMukavaa joulun odotusta Maarit <3
Eikä kirjoitusvirheet haittaa <3
Poista