Yhteistyössä Visit Harju/Visit Tallinn ja Tallink Silja
MOMU Viron moottoriurheilumuseo on todella vierailemisen arvoinen paikka Harjumaalla. Pääsin itse kurkistamaan tähän entiseen Ellamaan voimalaitoksessa sijaitsevaan Viron moottoriurheilun pyhättöön viime syksynä mystisen Rummu Karjäär reissun jälkeen. Jos veden alle uponnut vankila ja tropiikin väreissä hehkuva louhos kiinnostavat klikkaa Rummu postaukseen.
Jos taas haluat tietää enemmän moottoriurheilusta ja moottoriajoneuvojen historiasta Virossa jatka tämän postauksen parissa. Viro tarjoaa paljon mielenkiintoisia uusia kohteita Tallinnan läheisyydessä ja MOMU on ehdottomasti yksi niistä. Ja tämä museo soveltuu myös naisille ja lapsille. Esillä on paljon historiallista ja ainutlaatuista nähtävää. Itse en ennen tätä vierailuani ollut tietoinen, että Virossa on rakennettu jopa "formuloita" useiden vuosikymmenten ajan. Matkustaminen avartaa!
Kuva lainattu Ellamaa elektrijaamin sivuilta.
Ellamaan voimalaitos on todella komea tiilirakennus, jossa on korkea kauas näkyvä torniosakin. Kauniita kaari-ikkunoita ja korkeita tehdashalleja. Viron kulttuuriministeriön määräyksellä se onneksi on julistettu kulttuurihistoriallisesti merkittäväksi rakennukseksi ja talo on edelleen pystyssä. Voimalaitoksen tiloissa toimii tällä hetkellä Viron Moottoriurheilumuseo MOMU.
Museo on avoinna ympäri vuoden lauantaina ja sunnuntaina klo 12-18. Muina aikoina museo on avoinna ryhmille ennakkovarauksella (puh. +372 5347 4072). Aikuisten lippu museoon on 10€, lasten ja eläkeläisten 5€. Museoon on mahdollista ostaa myös perhelippu 20 eurolla. Museoon tehdään myös ohjattuja kierroksia, jotka maksavat 50€/ryhmä. Tarjolla on myös suomenkielisiä opaskierroksia. Meitä oli opastamassa erittäin mielenkiintoisesti museosta kertova opasta, joka tiesi aivan hurjan paljon Viron moottoriurheilusta sekä myös museon autoista sekä moottoripyöristä.
Museosta löytyy paljon katsottavaa ja siellä saa helposti aikaa kulumaan kun aina tilasta toiseen kulkiessaan näkee uutta mielenkiintoista. Todelliset moottoriurheilun ystävät varmasti samoilevat museossa tunteja koska esillä on yli 200 erilaista menopeliä. Löytyy ralliautoja, formuloita, neuvovallan aikaisia todella jännillä nimillä varustettuja autoja, vanhoja takseja, miliisiautoja, moottoripyöriä, karting autoja ja kilpaveneitäkin.
Lisäksi esillä on myös autourheilu julisteita, tauluja, autojen testauslaitteistoja, kilpa-asuja, kypäriä, voittoseppeleitä, pokaaleita jne. Ja totta kai Ellamaan voimalaitokseen on jätetty myös entisiä sähköntuotannossa käytettyjä koneita ja laitteita. Jos Rummu Karjäär oli "urban exploring" henkistä niin sama tunnelma tuli täällä hallista toiseen kulkiessaan. Olisi ollut mielenkiintoista myös kuulla enemmän myös entisen sähkölaitoksen erikoisista härveleistä tiloissa.
GAZ-13 Tsaika, 143kW, 1981 Neuvostoliitto
Tsaika (suomeksi Lokki) oli GAZin valmistama neuvostoliittolainen limusiini. Mallia GAZ-13 valmistettiin Gorkissa vuosina 1959-81. On väitetty, että auton ulkonäkö olisi kopioitu vuoden 1955 Packard Patricianista ja painonapein toimiva automaattivaihteisto Chryslerilta. Entisessä Neuvosliitossa Tsaika oli 6-litran V8-moottorilla varustettuna vain kommunistisen puolueen ylimmän johdon ja sitä lähellä olevien ryhmien saatavilla. Melkoinen laiva!
GAZ-21 Volga, 1959 Neuvostoliitto
Neuvostoautomerkki Volga korvasi aikoinaan vuodesta 1946 tuotannossa olleen Pobedan (suomeksi Voitto). Volgan nokkakoristeena alkuaikoina ollutta hyppyyn ponnahtavaa hirveä pidettiin todella tyylikkäänä. Myös tämä auto oli paremman virkamiehistön käytössä. 1960-luvun Suomessa Volga oli muuten yleinen taksiautona. Tämä neuvostoihme kulutti kokoonsa nähden vähän polttoainetta, sen moottori käynnistyi helposti kovillakin pakkasilla ja siinä oli tehokas lämmityslaita. Toisaalta Volgaa moitittiin melko raskaasta ohjauksesta ja suuresta kääntösäteestä sekä heikkotehoisista jarruista.
Virolaisten ralliveljesten Udo ja Hardi Metsin Lada VFTS-ralliauto, jolla he ajoivat ulos 1988 Jyväskylän rallissa niin pahoin, että auton korikin vääntyi.
Virossa on rakennettu myös Estonia merkkisiä "open wheel" avorenkaisia kilpa-autoja, joita puhekielessä kutsutaan formuloiksi. Näitä yksipaikkaisia autoja valmisti TARK (Tallinna Autode Remondi Katsetehas) ja ensimmäinen malli Estonia 1 näki päivänvalon 1958. Yhteensä kilpa-autoja tehtiin 1300 kappaletta ja myöhemmin tehtaan nimeksi tuli Kavor Motorsport. Tuolla valmistetulla automäärällä TARK oli aikoinaan maailman toiseksi suurin formula kilpa-autojen valmistaja, jonka edellä tilastollisesti oli vain Lola.
Estonia 20 (1980/82) mallissa oli uutta parannettu aerodynamiikka.
Suunnittelu Mart Kongo - Juri Iva. Autoja tehtiin yhteensä 154.
Estonia 9 (1966), kilpa-autossa käytettiin Wartburg 980cc moottoria. Autoja valmistettiin 39 kpl.
Viron moottoriurheilumuseosta löytyy myös useita erilaisia karting autoja. Jos on itse kiinnostunut kokeilemaan vaikka karting autoja niin kannattaa suunnata Laitse Rally Parkiin. Siellä on mahdollista kokeilla myös ralliautoilua sekä radalla että maastossa, ajaa temppuautoja, istua kartturin paikalla kokeneen kilpa-ajajan kyydissä sekä monia muita vauhdikkaita ja kiinnostavia juttuja.
Kun autot oli koluttu läpi siirryttiin katselemaan moottoripyöriä toiseen voimalaitoshalliin. Viron moottoriurheilumuseossa on mahdollista nähdä ensimmäinen Virossa rakennettu kilpa-ajomoottoripyörä. Kypärärivistö oli myös vaikuttava ja vanhat ajohaalarit näyttivät hauskoilta roikkuessaan seinältä.
MOMUn moottoripyörät ovat myös upeasti entisöityjä ja kunnostettuja. Esillä oli mm. TT-ajaja Nikola Sevastjanovin Vostok-pyöriä, joilla hän myös voitti useita kilpailuja Suomessa. Motocross-maailmanmestarien Gennadi Moisejevin ja Viktor Arbekovin pyörät ovat myös esillä museossa.
Imatran Suurajoissa 1964 kolmanneksi tulleen virolaisen Endel Kiisan C-360
siperilainen Vostok -moottoripyörä.
Kiitos MOMU Viron moottoriurheilumuseo mielenkiintoisesta parituntisesta.
Moottoriurheilulla on pitkät perinteet Suomenlahden toisella puolella.
Paljon tuli nähtyä ja koettua sekä samalla opittuja uusia asioita!
Moottoriurheilulla on pitkät perinteet Suomenlahden toisella puolella.
Paljon tuli nähtyä ja koettua sekä samalla opittuja uusia asioita!
Pojat voisi innostua tästä :) Täytyy siis muistaa ensikerralla.
VastaaPoistaIhan varmasti innostuisivat - minäkin innostuin. Tosin olen nuorempana käynyt jopa katsomassa kiihdytyskisoja sekä ralliakin joten joku autokipinä on siis olemassa :)
PoistaVaikken autoista niin kovin välitäkään niin tuo voisi tästä huolimatta olla mielenkiintoinen vierailupaikka :)
VastaaPoistaPaikka itsessään on jo näkemisen arvoinen. Minusta erittäin kaikenkattava kokoelma moottoriurheiluissa käytettäviä menopelejä. Historian lehtien havinaa ja itselle tuli paljon uutta tietoa.
PoistaMä olen tästä itse asiassa joskus kuullut, muttei olet tullut käytyä! Nuorempana tuli nimittäin porukoiden matkassa aika paljon kierrettyä Viroa.
VastaaPoistahanna
https://hannamariav.vaikuttajamedia.fi/
Viro löytyy niin paljon katsottavaa ja koettavaa. Tallinnasta kannattaa lähteä rohkeasti muualle Viroon tekemään uusi löytöretkiä kivoista paikoista. Me kiersimme ympäri Suomea ja Pohjoismaita kun minä olin lapsi/nuori. Oi, niitä aikoja!
PoistaEn olekaan aiemmin kuullut tästä paikasta, mutta voisi olla ainakin pojan mieleen suurestikin :) Itse en ole mikään suuremman luokan auto-fani, mutta eiköhän tuolla silti mielenkiintoista katseltavaa löytyisi itsellekin :)
VastaaPoistaUskon, että poikasi muutaman vuoden vanhempana pitäisi tästä paikasta vieläkin enemmän. Paljon katsottavaa ja yksityiskohtia. Ja todella sopii myös meille naisille :)
PoistaMahtavia kuvia!
VastaaPoistaKiitos Rva Kepponen - uskon, että teidän pojat olisivat myös viihtyneet täällä ;)
Poista