Jos kaipaat nyt välipäivinä ohjelmaa ja vähän liikuntaakin vaikka kinkun sulatteluun suosittelen lämpimästi vierailua Ateneumin Kohtaamisia kaupungissa -näyttelyssä. Olin itse näyttelyn avajaisissa jo 18.lokakuuta ja aion ehdottomasti vielä poiketa toistamiseen ennen kuin näyttely sulkeutuu 20.tammikuuta 2019.
Taidenälän tyydyttämisen lisäksi tämän Ateneumin näyttely myös syventyy kertomaan suomalaisen yhteiskunnan ja arjen muutoksista 1910-luvulta aina 1980-luvulle saakka. Esillä on yli 300 teosta Ateneumin kokoelmista yli 80 taiteilijalta. Näyttelyn teoksissa näkyy niin muotia, kahviloita ja ravintoloita kuin kaupunkiympäristöä sekä modernin elämäntavan yleistymistä Suomessa. Mukana on maalauksia, veistoksia, grafiikkaa ja piirustuksia.
Näyttelyn kuraattoreita ovat intendentti Anna-Maija von Bonsdorff, erikoistutkija Anu Utriainen ja pääjohtaja Susanna Pettersson (Nationalmuseum, Ruotsi).
PERHE
Aarre Heinonen, Kahvipöydässä 1938
Perheiden elämä muuttui radikaalisti siirryttäessä maatalojen suurperheellisten ja palkollisten yhteiselämästä kaupunkiin ja kerrostaloihin. Kaupunkilaisten elämässä tärkeää oli yksilöllisyys ja vapaus. Taiteilijat eivät enää kuvanneet vain kansallismaisemia vaan tauluissa näkyi kodin lähipiiriä, pihoja ja sisätilojakin. Kahvittelukulttuuri levisi kaupunkilaisten koteihin ja ystäviä kutsuttiin kylään.
Greta Hällfors-Sipilä, Ompelukoneen ääressä 1920-1920-lukujen vaihde
Helen Schjerfbeck, Perhekoru 1915-1916
Tapani Raittila, Tiskipöytä 1969
SOTA
Gösta Diehl, Pommitettu kylä 1950
Hannes Siivonen, Kaupunki palaa 1940
Arvo Siikamäki, Vangittu liike 1980
SIRKUS JA TEATTERI
Tuulikki Pietilä, Naamioita 1950
Magnus Enckell, Teatterikohtaus (Ida Aalberg Maria Stuartina) 1905
Ellen Thesleff, Marionetteja 1907
KOHTAAMISIA
Kaupungistumisen myötä myös luokkajako muuttui. Maalta kaupunkiin muutto merkitsi itsenäistymistä ja aivan uudenlaisia tulevaisuusnäkymiä kuin maaseudun sukuyhteisössä eläminen. Kaupungit tarjosivat mahdollisuuden aloittaa ihan uusia ammatteja ja siinä samalla myös uusi elämä.
Jako yksityisiin ja yhteisöllisiin tiloihin muuttui myös. Kaupunkeihin syntyi kahviloita, teattereita, museoita ja ravintoloita, joissa eri sosiaaliluokista tulleet ihmiset voivat tavata ja seurustella keskenään. Naisten oli turvallista viettää aikaa tavaratalossa kodin ulkopuolella. Kodit muuttuivat pienemmän piirin kohtaamispaikoiksi kun aiemmin maaseudulla koko suku saattoi tulla kyläilemään ja useita sukupolviakin asui saman katon alla.
Antti Favén, Päivänpaistetta 1910-1911
Axel Haartman, Intialainen verho 1911
Greta Hällfors-Sipilä, Saman päivän iltana Tivan ja Hallen luona.
Björn ja Fagi laulavat gluntteja, 1930
KAUPUNKI
Kaupunkimaiseman kuvaaminen taiteessa jatkoi Suomen maisemamaalauksen perinnettä. Kansallisromantiikka vaihtui kaupunkikuvauksessa realismiin ja ihanteellisten teosten tilalle tuli kuvauksia koko ajan muuttuvasta ympäristöstä.
Kaupungistuminen katuverkkoineen toi myös uusia kulkuvälineitä taiteeseen. 1920-luvulla modernin kaupunkikuvan täyttivät jo raitiovaunut ja autot. Helsinkiä rakennettiin kuumeisesti ja kokonaisia kaupunginosia kuten Töölö ja Hakaniemi syntyi. Tauluissa saattoivat työmiehet askaroida rakennustyömaalla työn touhussa.
Gunvor Grönvik, Raitiovaunupysäkki 1943
Urpo Wainio, Kaupungin kesä 1947
Unto Pusa, Muurarit 1954
Eero Nelimarkka, Ateljeesta 1940
IHMISKUVA, KEHO, ALASTON
Alaston mies on länsimaalaisessa taiteessa ollut aina symboloimassa elinvoimaa ja korkeita henkisiä ominaisuuksia. Vastaavasti nainen alasti on ollut eroottinen katselunkohde vailla valtaa tai autonomiaa. Nyt modernismin ajan alaston on sekä ihmisen fyysisen muodon että psyyken kuva. Naistaiteilijoiden teoksiin ilmestyi myös monisyisempiä ja arkisempiakin naisia alasti. Uusia hahmoja oli työläisnainen ja koulutettu, ammatissa toimiva nainen, usein myös taiteilija itse.
Otto Mäkilä, Alaston 1939
Timo K. Mukka, Alaston 1960
Hannele Kylänpää, Poika veistos 1985 / Eero Tirronen, Aamu 1971
MUOTOKUVAT
Muotokuvissa palattiin ns. miljöömuotokuvan perinteeseen 1900-luvulla. Henkilö näytettiin omassa, hänelle luonteenomaisessa ympäristössä. Taiteilijoille omakuvasta tuli yhä selkeämmin oman työn hahmottamisen ja itsetutkiskelun väline. Taulussa saattoi näkyä vain kulma maalauskankaasta viittaamaan hänen ammattiinsa.
Valitsin tähän itseäni ehkä eniten puhutelleet omakuvat hyvin erilaisilta taiteilijoita mutta jokainen niistä on äärimmäisen kiinnostava. Tove Jansson on kuvassaan hyvin erilainen kuin normaalisti ja Helen Schjerfbeck puolestaan on tehnyt omakuvansa ennen kuolemaansa. Väinö Kunnaksen ilmeestä löydän hänen lapsenlapsensa Syrjän veljekset Eppu Normaalista.
Tove Jansson, Omakuva 1942
Väinö Kunnas, Omakuva 1926
Helen Schjerfbeck, Omakuva, en Face I, 1845
UUDET INDENTITEETIT
Kaupungistuminen ja modernisaatio nostivat esille kysymyksen "uudesta ihmisestä". Mitä oli olla moderni ihminen modernissa maailmassa? Taiteilijoille se usein merkitsi uhmaa ja suoranaista kapinaa vallitsevia esteettisiä ja moraalisia arvoja kohtaan.
Modernissa elämässä ihminen muovaa omaa identiteettiään ratkoessaan itsenäisesti elämän synnyttämiä haasteita. Moderni elämä siis merkitsee yksilöllisten valintojen mahdollisuutta, mutta myös valintojen välttämättömyyttä.
Greta Hällfors-Sipilä, Shakkipeli (Jussi Hirvola) 1918
Erittäin vahva suositus tälle näyttelylle, jonka ripustus oli erityisesti mieleeni!
Olin kutsuvieraana näyttelyssä mutta postausta ei ole tehty yhteistyönä Ateneumin kanssa.
Onpa ollut hieno näyttely. Tauluja ihastelemalla ja tutkimalla saa tosiaan aikaa mukavasti kulumaan <3
VastaaPoistaIhanaa viikonloppua sinulle Marjo ja kaikkea hyvää vuoteen 2019 <3
Näyttely on hyvä läpileikkaus Suomen lähihistoriasta monilla eri sektoreilla. Muoti, kahvilat, ravintola, katukuva, rakennukset, työ näkyvät taiteessa myös modernismin myötä. Taulu voi olla maalattu hyvinkin arkisesta aiheesta ja silti se puhuttelee.
PoistaHyvää viikonloppua Outi ♥
Varmasti hieno näyttely. En tiedä ehdimmekö katsomaan tätä Helsinkiin. Vuodenvaihde aika kiireistä aikaa. Kiitos tästä taidekoosteesta. Tove Jansson näyttää ihan eri näköiseltä taulussa. Sinikka
VastaaPoistaKiva jos näyttelykooste oli mieleesi. Paljon kiinnostavia teoksia oli pakko jättää pois ettei tule teille lukijoille "kuvaähkyä".
PoistaTove Jansson oli minustakin hyvin erinäköinen tässä taulussa kuin muissa omakuvissaan. Hän itse asiassa maalasi 1940-luvulla joukon omakuvia erilaisilla somistella. Tässä omakuvassa Tove on minusta enemmän feminiininen pitkien hiuksien ja vaatetuksen takia. Tove Jansson seurusteli näihin aikoihin filosofi Atos Wirtasen kanssa ja piirsi myös ensimmäiset Muumit.
Hyvää vuodenvaihdetta Sinikka!
Tykkäsin kovasti tuosta "Kohtaamisia kaupungissa" -näyttelystä. Ihastuttavia töitä. Ateneumissa osataan tehdä mielenkiintoisia näyttelyitä.
VastaaPoistaMielenkiintoista tulevaa museovuotta, Marjo!
Kiitos Tuula! Ateneum on yksi minun suosikkimuseoni Helsingissä ja aina se jaksaa yllättää positiivisesti näyttelyillään.
PoistaMielenkiintoista museovuotta myös sinulle Tuula :)